Agnez

 

 

 

Aandacht voor rouw & verlies

 

Verlies van een dierbare: partner, kind, ouder, maar ook van een baan, van gezondheid, door scheiding, van wensen (kinderwens) en idealen.

 

Als we geconfronteerd worden met verlies, worden we vaak overspoeld door allerlei emoties en gevoelens.

Die kunnen variëren van verdriet en boosheid tot schuldgevoelens of opluchting.

Dat kan verwarring oproepen: mag ik dat wel voelen, is dit normaal? Of: ik wil dit niet voelen, ik wil die pijn niet! Allemaal normale reacties, want niemand houdt ervan om te ‘lijden’, lichamelijk noch geestelijk.

 

De neiging bestaat om gevoelens die we niet prettig vinden te vermijden of weg te duwen.

Bijna op de automatische piloot zoeken we afleiding, geven we niet toe aan wat er allemaal is, en doen alsof het leven gewoon

zijn gang weer neemt. Of we geven er ons helemaal aan over, kruipen in onze schulp om er het liefst nooit meer uit te komen.

Mindfulness leert je om alle gevoelens er te laten zijn. Ze horen erbij, ze zijn er immers toch al. Door ze aandacht te geven, krijgen ze ook bestaansrecht. Belangrijk is om te leren ze niet te verdringen en er tegelijkertijd niet in te verdrinken.

 

Je leert hoe jij op jouw unieke manier omgaat met je verlies. Welke patronen daarbij bij jou naar boven komen.

Daardoor krijg je inzicht in jezelf, word je je bewust en ontstaat er ruimte.

Je gaat leren anders om te gaan met patronen die al heel lang een rol spelen.

 

De mindfulness training is gebaseerd op de vorm die door Jon Kabat-Zinn (uit de Boeddhistische traditie) ontwikkeld is.

Verschillende aandachtsoefeningen vormen de basis: zoals een lichaamsverkenning of bodyscan, de ademmeditatie en loopmeditatie.

 

In de training wordt veel aandacht besteed aan het aanleren en nabespreken van de meditatieoefeningen aan de hand van de ervaringen. Er vindt een geleidelijke opbouw plaats van kleine simpele oefeningen naar meer uitgebreide langere aandachtsoefeningen.

Om werkelijk profijt te hebben van de cursus is het van belang om thuis aandachtsoefeningen te doen.

 

De mindfulnesstraining bestaat uit:

8 bijeenkomsten van 2 uur.

Aandachtsoefeningen en huiswerkopdrachten.

CD's met instructies

 

Kosten: 25 euro per bijeenkomst of 185 euro in één keer.

Minimaal 4 en maximaal 8 personen per bijeenkomst.

 

 

 

 

Copyright 2016 Agnez © Alle Rechten Voorbehouden